اطلاعات جامع و تخصصي موزيك
 
نويسندگان
جستجو
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 18
دیروز : 58
افراد آنلاین : 1
همه : 1040

دانلود آهنگ لري شاد دوپا

انواع موسيقي در قوم لرهم اكنون موسيقي لري در قالب ترانه به هفت بخش تقسيم مي‌شود كه عبارتند از موسيقي و ترانه‌هاي غنايي و عاشقانه، موسيقي و ترانه‌هاي حماسه رزمي، موسيقي و ترانه‌هاي سوگواري، موسيقي و ترانه‌هاي فصول، موسيقي و ترانه‌هاي كار، موسيقي و ترانه‌هاي طنز و سرودهاي مذهبي. مانند جنگ لرو، دايه دايه يا مقام‌هاي موسيقي بدون كلام كه در رزم‌گاه و مسابقه به كار رفته‌اند، مانند جنگه را، سوارهو و نقاره.
پس از انقلاب ۵۷
پس از انقلاب ۵۷ به علت برخوردهاي شديد با اجراي موسيقي به ويژه موسيقي قومي، از ميزان مشاركت موسيقي در بخش‌هاي مختلف زندگي قومي كاسته شد اما در گذشته موسيقي شادمانه و غنايي همراه با رقص‌هاي جمعي صورت مي‌گرفت. موسيقي‌سازيساز سرناكمانچه شش تكه پشت باز، موزه فلك‌الافلاكشاميرزا مرادي در حال نواختن ساز سرنا
سرنانوشتار اصلي: سرنادهلنوشتار اصلي: دهل
كمانچه (تال) نوشتار اصلي: كمانچه

دانلود آهنگ لري بختياري جديد

تنبكنوشتار اصلي: تنبكتنبورنوشتار اصلي: تنبور
تاريخچه عليرضا حسين خاني در حال نواختن ساز تال
موسيقي سوگواري: بيانگر مراحل مختلف عزاداري و سنت‌هاي رايج آن در لرستان است.ترانه لري ترجمه فارسياَسبت و زين و كتلت زيه در مال اسبت به زين و كتل تو جلوي منزلگاه استدشمنو شادي كنان دوسو زنان زال دشمنان شادي مي‌كنند و دوستان زار مي‌زنندشمشيرت منه غلاف ترسم خورش زنگ شمشيرت در غلاف مانده ترسم زنگ بزند
كينه دارم بعد خوت وش وش بكنه جنگ چه كسي را دارم كه بعد از خودت با آن جنگ كنمدات برو كگو برو همه بران مو مادرت موي مي‌برد خواهرت موي مي‌برد همه گيسو مي‌برندهمه برن و كارد زنت و خنجر اگر همه با كارد موي برند همسرت با خنجر موي مي‌برد
بررسي و تحليل ضرباهنگ ترانه‌هاهمت علي سالم در حال نواختن ساز تال ۴ سيم در اجراي ريتم6/8 نيز اين تفاوت نسبت به ريتم سماع در موسيقي كردي مشهود است. بررسي و تحليل ملودي ترانه‌ها

دانلود آهنگ لري شاد عروسي لرستان ميلاد بيرانوند

ويژگي‌هاي كلي موسيقي لري
معمولاً در پايان هر ترانه نوازندگان قطعه‌اي ضربي با ريتم 2/4 مي‌نوازند.قسمت اعظم ترانه‌هاي قوم لر به ويژه در منطقه لرستان در دستگاه ماهور ساخته شده‌اند اين ساخته‌ها با حسن سلحشوري و روحيه حماسي مردمان اين منطق منطبق است.ترانه دايه دايه ريشهٔ اين سرود حماسي لري طبق اسناد و روايت‌ها بدين صورت است:
اين تصنيف نيز يك بار توسط رضا سقايي در زمان شاه اجرا شد.
كشكله شيرازي گرمسيري، كوكلاشيري جو، ‌كوش طلا كه بيش‌تر همسرايي زنان و مردان در غم از دست دادن يكي از نزديكان است. اين سه قوم كه هر كدام پشتوانه اي بسيار غني از فرهنگ و تاريخ دارند، در حوزه هاي خاصي بر هم اثر گذاشته يا از يكديگر تأثير گرفته اند و با وجود همبستگي تاريخي و فرهنگي، هركدام وجوه مستقل فرهنگي خويش را نيز دارا بوده اند.
▪ در لرستان نواهاي گوناگوني وجود دارد : ـ رارا، آهنگي است كه درسوگ فردي نواخته مي شود كه همراه با رقص و اشعار مور است.

● موسيقي‌هاي آوازي (كلامي) و موسيقي‌هاي سازي ▪ موسيقي آوازي لرستان
● آوازهاي بدون ريتم يا با متر آزاد ▪ علي سونه (علي دوستي) در بيان قدمت اين آواز همين بس كه آن را اصيل‌ترين، محبوب‌ترين، رايج‌ترين و مردم‌آشناترين نواي كهن مي‌شناسند.
بار كنيت تا بار كنيم دي ملك دلگير تو دِ غصه مه د حسرت هر دك پبيم پير پيركه بيم كوركه بيم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پايامه پير و كور گشتم و پشتم خميده شد،

دانلود آهنگ لري قديمي

▪ عزيزبكي و ميرنوروزي (عزيزبيگي و ميرنوروزي) ـ نمونه آواز عزيزبكي: درد دل يا مي‌كشم تا مي‌كنم پير يا مورم دو قورس‌ُ يا وطن دير
درد دل يا مي‌كشد مرا يا پيرم مي‌كند، نمونهٔ آواز ميرنوروزي: گردش چرخ فلك ني و مرادم شادي رت د خاطرم غم من و يادم گردش روزگار به كامم نيست،
▪ ساري خوني (ساريه خواني) آسمو اوري گرت تيره و تيره كي ديه كرو بواَ وايك بميره؟ كه ديده است پدر و پسر با هم بميرند؟
اي دله سي ديلرو هه مي‌زني زار يه تونو به ديلرويه دينه يار ● انواع موسيقي آوازي ▪ آواهاي كار
ـ برزگري ,خرمنكوبي (گاهوله)، شيردوشي (گا دوشي)، مشك زني، برنج كوبي ـ آواهاي شادمانه ـ سيت بيارم، بينا بينا، سوزه سوزه، بزران بزران، هي لُو هي لُو ▪ آواهاي عاشقانه ـ كشكله شيرازي، كوش طلا، گنِم خر، قدم خير، اَي اَي، آفري قمرتاج، آواهاي عاشقانه، كيودار، كلنجه زرد، ماله ژير، بزران بزران، شيرين و شاميرزا، هاريلُو ▪ كلام‌هاي ديني ـ كلام‌هاي يارسان، چل سرو
▪ مويه‌ها ـ سرلشونه، مور، ساري خواني، هوره -ژَن چِر-، گوراني ▪ آواهاي دلتنكي و غريبي ـ عليدوستي، عزيز بگي، هوره«كو چر» و «سوار چر» ▪ آواهاي حماسي ـ شيرين و خسرو، شاهنامه خواني لري ولكي، قي دادُوا، حماسه كرمي، دايه دايه ▪ آواهاي طنز
ـ ماس فروش، هورم هورم، هي را سي سله، دُز ناشي ▪ آواهاي هجو ـ لالايي ها ● موسيقي سازي ▪ سازهاي لري ـ سرنا، دهل، كمانچه (تال)، تنبك (تمك)، تنبور.

دانلود آهنگ هاي لري قديمي غمگين

▪ مقام‌هاي شادي – عروسي ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبك و كمانچه) ▪ مقام‌هاي سوگواري: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاكتلي، چمري سحري، شيوني، ياري (ياره هو)
▪ مقام‌هاي عاشقانه و دلتنگي : ـ كمانچه، تنبك ـ قدم خير، كشكله شيرازي (دو گونه: گرمسيري و خرم آبادي)، عليسونه شايد پيشينه ي هنرهايي چون رقص و موسيقي به تمدنهاي نخستين بشري بازگردد، آن هنگام كه مردان و زنان نخستين به شكرانه ي شكار به پايكوبي و رقص مي پرداختند.
سازهاي متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهاي زهي ( كمانچه و تنبور) ۲) سازهاي بادي ( سرنا و دوزله)
۳) سازهاي ضربي ( دهل و تنبك ) ▪ موسيقي لري را مي توان به انواع زير تقسيم كرد: ـ موسيقي شاديانه: در مراسم شادماني نواخته مي شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسيقي عزا: در مراسم عزاداري اجرا مي گردد و اجزاي آن عبارت است از« سحري (اعلام مرگ كسي)»، « چمريانه »، «هرا» و مويه ها نيز كه در رثاي از دست دادن عزيزان خوانده مي گردد و بدون همراهي ساز است از اين نوع به شمار مي رود ـ موسيقي «كار»:
ـ موسيقي آوازي : شيوه هاي آوازي در لرستان بدين شرح است: ـ موسيقي اهل حق : نوعي موسيقي عرفاني است كه توسط اهل حق لرستان اجرا مي شود..
با توجه به اينكه رقص نيز در لرستان از پيشينه اي كهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ايي نيز به اين موضوع داشته باشيم، گفتني است كه در لرستان از واژه ي رقص استفاده نمي گردد و معمولاً از واژه هايي چون «باخته»، «بازي»، «دَس گِرِتِه» استفاده مي گردد؛ چونان كه حكيم توس بازي «كراد» خواهر بهرام چوبين نزد خسرو پرويز را اينگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازي به باغ آمدند همه ميش و آهو به راغ آمدند وشامل انواع گوناگوني چون: دوپا، سه پا، شانه شَكي، سني سما و، سوار هو، اوشاري و.
موسيقي لري از سرچشمه‌هاي موسيقي «رديف» و رديف‌نوازي است كه بخش مهم آن از طريق كمانچه و كمانچهنوازي محلي در موسيقي رسمي ايران (رديف) نيز تأثير گذاشته است.
به علت روحيه سلحشوري، اشعار و سرودهاي يشان بيشتر پيرامون مبارزات و مسايل اجتماعي است. ▪ در لرستان نواهاي گوناگوني وجود دارد :
ـ ( چمري ) يا ( چمريانه )، آهنگ عزايي است كه در مراسم سوگ زده مي شود.ـ تبرزكويي، اين نوايي بهاري است كه درهنگام كوچ نواخته مي شود.ـ نواهاي خديوي و مال ژيري كه ويژه فصل پائيز وهنگام كوچ است. ● موسيقي‌هاي آوازي (كلامي) و موسيقي‌هاي سازي
▪ موسيقي آوازي لرستان هر چند بازشناسي بخشي از ويژگيهاي زندگي اين مردم، با بررسي آثار دست و انديشه آنها كه در قالب عناصر مادي و مينوي تجلي يافته و به يادگار مانده‌اند، شدني است، ولي گذرگاه ورود به ك‍ُنه زندگاني آنها و اشراف بر بسياري از ويژگيهاي ناشناخته زيست و زندگي اين مردم دلير، جز مطالعهٔ دقيق و همه جانبهٔ چند و چونيهاي جلوه‌هاي گوناگون امروزي نخواهد بود.با وجود اينكه با مطالعه و معرفي آثار فرهنگ مادي و معنوي هر جامعه و پژوهش علمي در همين گذرگاه سخت و دقيق مي‌توان به اين جهان ناشناخته راه يافت، ولي بررسي فرهنگ‌ عامه مرز و بوم لرستان و پرداختن به همه عناصر فرهنگي آن شدني نيست، اما با هدف نمايش گوشه‌هايي از تبلور فرهنگ عامه مردمان خردمند اين مرز و بوم و ترغيب بيشتر پژوهشگران مشتاق به درياي بيكران فرهنگ موسيقايي، روزنه‌هايي از اين تصوير توصيف‌ناپذير را مي‌گشاييم.● آوازهاي بدون ريتم يا با متر آزاد ▪ علي سونه (علي دوستي)
بار كنيت تا بار كنيم دي ملك دلگير تو دِ غصه مه د حسرت هر دك پبيم پير پيركه بيم كوركه بيم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پايامه پير و كور گشتم و پشتم خميده شد،

دانلود آهنگ لري جديد آستاره بختياري

▪ عزيزبكي و ميرنوروزي (عزيزبيگي و ميرنوروزي) در فرم اجراي اين آوازها كه بنا به ذوق و انديشه اين دو شاعر، آفريده شده‌اند، از اشعار ايشان استفاده مي‌شود.ـ نمونه آواز عزيزبكي: درد دل يا مي‌كشم تا مي‌كنم پير يا مورم دو قورس‌ُ يا وطن دير
درد دل يا مي‌كشد مرا يا پيرم مي‌كند، نمونهٔ آواز ميرنوروزي: گردش چرخ فلك ني و مرادم شادي رت د خاطرم غم من و يادم گردش روزگار به كامم نيست،
▪ ساري خوني (ساريه خواني) اين آواز را مردان به همراهي كمانچه مي‌خوانند و با اشعاري به گويش لري، فضاي حزن‌انگيز موسيقي آن را غمي دو چندان مي‌بخشند.آسمو اوري گرت تيره و تيره كي ديه كرو بواَ وايك بميره؟ آسمان را ابري تيره فرا گرفته است.كه ديده است پدر و پسر با هم بميرند؟ اي دله سي ديلرو هه مي‌زني زار
يه تونو به ديلرويه دينه يار اي دل از هجر دهلران (كه يارت در آنجاست) پيوسته در زاري و ناله‌اي.● انواع موسيقي آوازي ▪ آواهاي كار ـ برزگري ,خرمنكوبي (گاهوله)، شيردوشي (گا دوشي)، مشك زني، برنج كوبي ـ آواهاي شادمانه
ـ سيت بيارم، بينا بينا، سوزه سوزه، بزران بزران، هي لُو هي لُو ▪ آواهاي عاشقانه ـ كشكله شيرازي، كوش طلا، گنِم خر، قدم خير، اَي اَي، آفري قمرتاج، آواهاي عاشقانه، كيودار، كلنجه زرد، ماله ژير، بزران بزران، شيرين و شاميرزا، هاريلُو ▪ كلام‌هاي ديني ـ كلام‌هاي يارسان، چل سرو ▪ مويه‌ها ـ سرلشونه، مور، ساري خواني، هوره -ژَن چِر-، گوراني
▪ آواهاي دلتنكي و غريبي ـ عليدوستي، عزيز بگي، هوره«كو چر» و «سوار چر» ▪ آواهاي حماسي ـ شيرين و خسرو، شاهنامه خواني لري ولكي، قي دادُوا، حماسه كرمي، دايه دايه ▪ آواهاي طنز ـ ماس فروش، هورم هورم، هي را سي سله، دُز ناشي ▪ آواهاي هجو
ـ لالايي ها ● موسيقي سازي ▪ سازهاي لري دوزله، بلور ▪ مقام‌هاي شادي – عروسي ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبك و كمانچه)

دانلود آهنگ لري بختياري دشتي

ـ رقص و آواز (بينا بينا، كيودار، كلنجه زرد.▪ مقام‌هاي سوگواري: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاكتلي، چمري سحري، شيوني، ياري (ياره هو) ▪ مقام‌هاي عاشقانه و دلتنگي : ـ كمانچه، تنبك ـ قدم خير، كشكله شيرازي (دو گونه: گرمسيري و خرم آبادي)، عليسونه
شايد پيشينه ي هنرهايي چون رقص و موسيقي به تمدنهاي نخستين بشري بازگردد، آن هنگام كه مردان و زنان نخستين به شكرانه ي شكار به پايكوبي و رقص مي پرداختند. سازهاي متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهاي زهي ( كمانچه و تنبور)
۲) سازهاي بادي ( سرنا و دوزله) ۳) سازهاي ضربي ( دهل و تنبك ) ▪ موسيقي لري را مي توان به انواع زير تقسيم كرد: ـ موسيقي شاديانه: در مراسم شادماني نواخته مي شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسيقي عزا: در مراسم عزاداري اجرا مي گردد و اجزاي آن عبارت است از« سحري (اعلام مرگ كسي)»، « چمريانه »، «هرا» و مويه ها نيز كه در رثاي از دست دادن عزيزان خوانده مي گردد و بدون همراهي ساز است از اين نوع به شمار مي رود ـ موسيقي «كار»:
ـ موسيقي آوازي : شيوه هاي آوازي در لرستان بدين شرح است: ـ موسيقي خبر رسان : نوعي موسيقي است كه به وسيله آن پيامهاي مورد نظر به ديگران اعلام مي شود مانند موسيقي سحري ( اعلام مرگ كسي ) و موسيقي تولد و جنگ و.با توجه به اينكه رقص نيز در لرستان از پيشينه اي كهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ايي نيز به اين موضوع داشته باشيم، گفتني است كه در لرستان از واژه ي رقص استفاده نمي گردد و معمولاً از واژه هايي چون «باخته»، «بازي»، «دَس گِرِتِه» استفاده مي گردد؛ چونان كه حكيم توس بازي «كراد» خواهر بهرام چوبين نزد خسرو پرويز را اينگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازي به باغ آمدند همه ميش و آهو به راغ آمدند
چكيده
آنچه در اين مقاله در مورد موسيقي لرستان بيان شده است را مي‌توان در چند عنوان بطور خلاصه ذكر كرد:ب) جايگاه موسيقي در فرهنگ مردم لرستان بطو ري كه در هر مراسم و آيين اجتماعيِ مردمان اين مرزج) سازهاي رايج درموسيقي لرستان كه به سه دسته سازهاي بادي، زهي و كوبه ايي تقسيم مي‌شوند.
ما به تنهايي ازگفتن سخني نو عاجزيم مگر به كمك نياكانمان وميراث گرانب‌هايشان.مقدمه:كنكاش در وقايع گذشته برمردم لرستان و سيري در ژرفاي سرگذشت فرهنگي و تاريخي آن درگرو بررسي موشكافانه در چهره‌هاي ناشناخته زندگاني نياكان سخت كوش اين مرز بوم است.
تاريخچه موسيقي درلرستانسرزمين لرستان ومحدوده زاگرس همچون ديگر مناطق فلات پهناورايران درادوار مختلف تاريخ محل بروز تمدن و آثار بوده كه موجب شگفتي جهانيان گرديده است.قطعه سفالي كه از [كاسو]‌ها يا [كاسي]‌ها درهزاره سوم پيش ازميلاد دركوهستان‌هاي زاگرس بدست آورده است سه انسان را د رحال رقص درنزديكي چادر‌ها يا كلبه‌هايي نشان داده است (تصوير 2)
جايگاه موسيقي درفرهنگ مردم لرستان
سازهاي رايج درموسيقي لرستان1- سازهاي بادي (Aereophones (): سرنا – دوزله – بلور2- سازهاي زهي (Chordophones) كمانچه – تنبور3- سازهاي كوبه‌اي (membranophones): تنبك (تمبك) – دُهُلموسيقي محلي لرستان

دانلود آهنگ غمگين و گريه دار لري ياسوجي

موسيقي را مي‌توان در يك تقسيم بندي كلي به دو دسته باز شناخت:الف) موسيقي آوازي (كلامي) ب) موسيقي سازي1- آوازهاي شادمانه (عروسي)؛ ترانه‌هايي كه عملا بدون همراهي ساز و با هم آوايي زنان در مراسم عروسي اجرا مي‌شود و عبارتند از سيت بيارم، بينا بينا، بزران بزران
2- آواهاي عاشقانه: از ويژگي‌هاي ترانه‌هاي عاشقانه خصوصيات اشعار آن است كه خاص يك مقام نيست، يعني اگر بيتي را در مقا م سنگين سماع خوانديم مي‌توانيم آن را نيز در مقام دو پا، سه پا و يا شانه شكي نيز خوانده و اجرا كنيم.برخي از اين آوا‌ها عبارتند از:كچكله شيرازيكوش طلاآواهاي عاشقانه مانند:
ترانه كيودار در مقام سنگين سماع خوانده شده و سبك اجراي آن همانند بزران است.بزران بزران - منظور به صدا در آوردن زنگ يا دو چند فلز است.3-كلام‌هاي ديني يا سروده‌هاي مذهبي:4-مويه‌ها (سوگواري):
5-آوا‌هاي دلتنگي و غريبي:عليدوستي يا عليسونه يكي از كهن‌ترين و رايج‌ترين آواز‌هاي لري است در گوشه ((داد)) دستگاه ماهور اجرا مي‌شود.6- آواز‌هاي حماسي:از انواع آواهاي حماسي مي‌توان به:
شاهنامه خواني لري و لكي:7-آواز‌هاي طنز و هجو:اين ترانه‌ها اغلب به صورت في البداهه در هجو شخص يا موضوع يا مكاني سروده شده و برخي اوقات نيز با حركات نمايش طنز آلود فرد يا افرادي همراه بوده است از جمله اين اوا‌ها مي‌توان بهماست فروشهورم هورمهي راسي سله
هي نبات8-موسيقي آواز كار (ترانه‌هاي كار): ريتم اين آواز‌ها معمولاً متأثر از صداي كار آن‌ها و مضامين شعر‌ها نيز متأثر از ابزار، وسايل ارزش‌هاي محيط زندگي و عشق به يار، سرزمين، گياهان، درختان و هرچه را كه به آن دلبسته‌اند است.لالايي (لاوه لاوه) - مادر از نخستين آوازه خوان زندگي است كه همواره با نغمه‌هاي كهن و ابياتي دلنشين و سرشاراز عشق و عاطفه مادري، فرزند دلبندش را به خوابي آرام و دلچسب فرو مي‌برد.ب- موسيقي سازي:
اين موسيقي آنچنان كه از اسمش پيداست با استفاده از سازهاي بومي و توسط نوازندگان محلي اجرا مي‌گردد.- مقام‌هاي شادي (عروسي):رقص (سنگين سماع، دو پا، سه پا، شا نه شكي، اشكاري):نوع ساز: (سرنا، دهل، تنبك، كمانچه)رقص و آواز: (بينا بينا، كيودار، كلنجه زرد)
2- مقام‌هاي سوگواري:نوع ساز (دهل، سرنا) موسيقي سوگواري بيشتر جنبه آييني داشته و در مراسم عزاداري از روزگار كهن تا كنون كاربرد فراوان دارند معروف‌ترين مقام‌هاي آن عبارتند از:پاكتليچمري يا چمرانهشيونيياري
كريمخاني3-مقام‌هاي عاشقانه و دلتنگي (كمانچه و تنبك)معروف‌ترين مقام‌هاي اين موسيقي عبارتند از: كچكله شيرازي- قدم خير - اين اشعار در مدح قدم خير، زني از خوانين با لا گريوه كه دختر كد خدا قني (قندي) قلاوند بوده و بنا بر اقوال برخي معمرين در قبال اهداء و بخشش يك رأس ورزا ((گاو نر)) به نوازنده‌اي، در اوصاف وي سروده شده است.
ساير محققان ،از جمله پژوهندگان كرد مانند:آيت الله مردوخ كردستاني با استناد بر ساختار كهن زبان لري (نسبت به ساير گويش هاي همجوار )،بر اين اصالت تاكيد كرده اند چنانچه فاروق صفي زاده در تاييد تاريخ مردوخ آورده است : جايگاه لرها به مركز پهلوي كهن خيلي نزديك بوده واز آميزه با بيگانگان هم دور بوده اند ، حتي از ملت كلده وآشور هم چندان اثر پذير نشده اند و تغيير گويش نداده اند (اديان باستاني ايران64:1385)بر اين اساس براي دست يابي به مختصـري از تاريخ موسيقي لرستان در دوران باستان ،تعمق در واژه هاي بازمانده از گذشته ،كه اينك هم با كمـترين تغيير تلفظ ،در فرهنــگ موسيقي لرستان و بعضا" در مناطق همجوار حضور داشته ،گريز ناپذير است.bg pattern
همچنين اثر ديگري كه نشانگر رقص جمعي و شايد يك نوع تهيج و هماهنگي افراد به هنگام كارهاي دسته جمعي است در ميان اين آثار وجود دارد.

منبع  دانلود آهنگ لري بختياري غمگين سايت دانلود آهنگ جديد ريتم تاپ ritm.top

 https://open.spotify.com/album/7m9rRr57xRdo3aaUVRnxLW
https://www.musicgenreslist.com
https://www.digitalmusicnews.com/2016/04/07/most-popular-music-genres-america/

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۳۴:۴۲ ] [ آلما ]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By blograz :.

درباره وبلاگ

تازه ترين اطلاعات جامع و تخصصي موزيك را در اينجا جستجو نماييد.
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب